Čas, neúprosný a spravodlivý
V tieto dni veľa premýšľam nad
odpoveďami, pretože dostávam mnoho
otázok. V nepravidelných intervaloch mi zvoní telefón a priatelia a kolegovia
sú zvedaví ako sa mám, čo robím a či sa netrápim. No, trochu sa trápim, prečo
by som nepovedala?
A priatelia, pobúrení dobou a všeličím ma nabádajú: “Veď
niečo povedz! Všetci vieme, ako to bolo a aké to je.
” A tak podobne. Nuž, keď
všetci vieme, prečo o tom nehovoríme?
Dnes predpoludním som pila kávu a
zavolala mi mamina sestra. “Veď niečo povedz… Ako sa máš? Ozaj, v dedine idú
vymeniť farára. Ten namyslený odchádza, dajú nám nového.”
Nový nemusí byť žiadna výhra.
Chalanov, čo nechcú deti a vnúčatá je čoraz menej, viera sa stáva osobnou
záležitosťou, čímsi súkromným medzi Bohom a jednotlivcom. Kňazské semináre
zívajú prázdnotou, ročne končí iba pár čudákov.
Jedného takého možno šupnú k nám. Ale možno bude čudný takým tým pozitívnym
spôsobom, chápete. Možno bude hrávať s deckami futbal, možno bude dobrým
psychológom, možno vymyslí po omši agapé, možno bude skromný, súcitný a
srdečný, možno nebude z kazateľnice sypať urážky a výhražky, možno rozžiari ten
prastarý kostol a hovoriť bude o láske. Dal by Boh, všakáno.
Možno nebude pedofil.
Už zomrel, ten starý farár.
Zomrel pred pár rokmi, mal tuším cez deväťdesiat. V dedine sa mu hovorilo
farálko. Učil náboženstvo, aj za komunistov normálne vyučoval v škole
náboženstvo. Fakt, aj v sedemdesiatych rokoch, to je na neuverenie. Prelustrovala
som zoznamy eštébákov a je tam označený ako samotár. No, to bol, to je pravda.
Keď nemusel, nikomu sa neprihovoril, na nikoho neusmial. Asi preto ho nechali
na pokoji, lebo ten veru nikoho k viere nepriviedol. Poslušne držal ústa a
komunisti ho nechali, nech zbiera koruny do zvončeka. Alebo ktovie, možno sa za istých okolností vedel
rozrozprávať. Keď ho zavolali, nech sa zastaví a pospomína, čo nové a tak…
Možno preto ho nechali učiť to náboženstvo, nech si ďalej nerušene volá
dievčatá v puberte odpovedať pred tabuľu. Viete, farálko mal rád, keď mu pritom sedia dievčatá na
kolenách. Hladkal ich po chrbátiku a po stehnách a nežne po zadku tými krátkymi
tučnými prstami. Áno, robil to. Áno.
Niektoré dievčatá to isto
povedali doma, len tak ledabolo, medzi rečou, ticho, opatrne. Dobré kresťanské
matere im strelili spakruky po ústach. “Čo to trepeš, ty sprostá? Čo to
vyprávaš? Steš poránnu cez hubu? Čo si utíráš hubu o farálka! Abys to nide
nevyšplechla!”
A tak to zostalo doma. Uviazlo to
kdesi v nevymaľovaných kútoch, zostalo to zadusené vnútri duše a nech prejde
hocaká dlhá doba, nech sa bárs premení detská tvár na tvár stareny, ani tak to
nezabudnú. Nikdy.
Moja mama vyzerá ako ja. O týchto veciach nechce hovoriť, ani keď sa jej spytujem. Ani ja nič nehovorím. Ako keby som chcela zabudnúť, vytesniť... Tam, dúfam, končí naša podobnosť.
Už je po smrti, farálko. Preto o
tom teraz hovoria. Lebo už im neublíži. Starec odišiel na pravdu Božiu.
Nezostalo po ňom nič, čo by stálo za reč. Ba niečo… Niečo predsa. Jeho
nemelodický hlas, ktorý sa dral z tučného krku,
z mäsitých vlhkých ovisnutých gámb, ktorým zvestoval Božie narodenie na
polnočnej. Vonku bol sneh, treskúca zima, chlapci si chystali petardy a ja som
trpela v čižmách na opätku, stála som celkom napredu, ako sa na dievky patrí,
dokonca som tuším čítala prosby. Z toho kostola sa dívam na svet, z tej dediny.
Už to inak nebude. Tam patrím, odtiaľ som a tam sa vraciam, ustavične, týždeň
čo týždeň, spojená s babkinou záhradou a s tým kostolom ako s pupočnou šnúrou.
Čo môžem povedať? O farárovi
hovorím, pretože už nie je. Stala sa mu taká spravodlivosť, že on sa podel a ja
som zostala, aby som o tom vydala svedectvo.
Predvčerom mi zavolal cudzí
človek a ticho mi povedal: “Jediné, čo má v živote zmysel, sú filmy. To ostatné
je iba lobing a politika. Napíšte scenár.”
Aký veľký dar mi dal!
Čas je neúprosný a spravodlivý. Raz
budeme na pravde Božej. Aj tí, ktorí v smrť neveria, pre ktorých vďačnosť, úcta
a Pravda nemajú žiadnu cenu.
Nie azda?